Till slut kom den vita röken från Påveland: Svensk Travsport har en ny vd! Folkets val Jörgen Forsberg är personen som ska anta det fullständiga Kamikazeuppdraget att leda såväl en hög småpåvar som åsiktsmaskiner med fläckvist svag förmåga att se längre än sin egna näsa.
Det var min egna favorit från dag 1 så jag är givetvis kvittrande nöjd över utfallet. Även om jag konstaterar att min favoritkandidat uppenbarligen är en smula spritt språngande galen som ger sig på det här. Men men. Jag älskar ju dårar!
Skälet till att jag med många flera var en av de stora förespråkarna för Forsberg bottnar givetvis i den intervju Sulkysport gjorde med honom för ett drygt år sen: https://sulkysport.se/forsberg-vi-maste-bli-fler/ Forsberg klev där fram som ett nytt alternativ till Maria Croon- som redan då hade börjat tappa rejält i fotfolkets förtroende. Forsberg upplevdes som en man av oss. Dessutom med ett väldigt intressant och för uppdraget relevant cv i bagaget.
Han har varit självklar för många ända sen augusti. Men det har suttit jävligt hårt inne. För ej helt insyltade i travets pampvärld är säkert Forsberg ”en av dom”. Inget kunde vara mer fel. Det som legat Forsberg riktigt hårt i fatet genom hela rekryteringsprocessen är att han under sin tid som vd för Solvalla gjorde sig mäkta impopulär i klubben för inbördes beundran. Han ställde inte riktigt upp på det här ryggkliandet och självskrivna lojaliteten att de som uppnått den makten nu skulle hjälpas åt så alla bibehöll den. Tvärtom körde Forsberg några egna race och gjorde inte alls den kohandel övriga pampar var överens om är melodin. Det här är såklart den största dödssynden av dem alla i politikens korridorer. Därtill riktar han skarp kritik mot ST’s ordförande i ovan länkade artikel. Sånt kan ju ligga en lite i fatet när en sen ska söka jobb hos densamme…
Uppfriskande, anser dock de flesta av oss! Och det eviga tugget under hösten om att det fanns hårdnackade motståndare mot honom på allra högsta nivå pga detta ledde bara till att jag hoppades än mer på honom. Det tog ett par styrelsemöten längre än det kunde gjort. Men till slut kom de äntligen i mål. Jag skulle älska att ha varit en fluga på väggen efter att det sista styrelsemötet slutade, gruppen skingrades och de innersta känslorna kom ut. Nån marionett fick de icke.
Nu ska då Forsberg göra det totalt omöjliga: ena ca 100 småpåvar, läs ordföringar och vd:ar för landets banor och BAS-föreingar, lotsa hela Hästsportens Hus tjänstemanfyllda korridorer och ena några tusen aktiva. Dessutom ska han driva igenom de visioner vi nu så hett hoppas och tror han har!
Karaktären är totalt olik ST’s förra vd. Croon framstod på slutet som en jamsande ridkärring och Forsberg kliver in med bilden av sig som en man med pondus. Inte särskilt 2026 faktiskt. But I love it. Det känns som hela trav-Sverige skriker efter nån med lite jefla ryggrad nu. Och Forsberg känns modern och fräsch. Ingen traditionell gammal pamp som helst sitter på sin röv och maler utan lite spänstig och alert. Han är 56 år och borde vara i utmärkt ålder för att göra detta som sitt sista, brutalstora yrkesuppdrag. 5 starka år borde han ha i sig. 7-8 om det går bra. Även om jag personligen inte tycker en vd ska sitta för länge.
Jag hoppas att det stora folkliga stödet ger Forsberg nåt lugnt första halvår så han får en bra start. Risken är väl stor att han tillträder precis genom att få domarna mot två av sportens största, Jan-Olov Persson och Maria Törnqvist, i knät. Nu är processen mot JOP redan avhandlad i STAD och utredningen mot Maria Törnqvist borde vara, om inte klar så långt kommen, när Forsberg tillträder. Det brukar dock inte stoppa opinionen från att ställa nytillträdde VDn till svars. Så hoppas först och främst han tråcklar sig igenom de skandalerna någorlunda helskinnad.
Låt den vita röken pysa! Än så länge kan vi hoppas och tro den nya påven kommer förändra våra älskade travvärld!