Site icon Linn Andersson

Vd-brevet, del 2: den totala missen av det öppna målet, aka, sila mygg och svälja elefanter.

Alla höga chefer vill göra avtryck. Nåt att minnas för liksom. Jag med när jag i är såna positioner! Har man ett jobb som är att verkställa saker vill en ju fasen bli lite ihågkommen för sin handlingskraft också. Croon förefaller all in på hästhälsa-spåret här. Jag hyllar. Jag själv sätter ett enormt värde i att mina hästar upplevs vara i ett fint skick. Sen kan de visa sig sjuka eller nåt och underprestera ändå. Men det ska fan inte kunna synas på förhand. De ska vara runda och blanka, inga sår eller ens ärr av sår och om jag får tillåta mig själv att vara stolt över något är det att i princip alla kan tävla utan check, med tredelade ridbett och utan halva selkammaren för att ta sig runt. Så friska, fräscha och starka att de kan springa så naket är mitt aktiva mål med mina tränade hästar. På gränsen till feta, påstår förvisso en och annan… Jag ser det inte som ett problem! Då är det bara att starta vecka-vecka när de är i ordning så slimmar de till sig!

Travhästar är elitidrottare och utsätts för en belastning som rent av kräver undantag i djurskyddslagen. Travhästar slits. Vikten av en bra veterinär- expert på just travhästar- är varje tränares absolut viktigaste samarbetspartner. En veterinär som snabbt kan hjälpa till att avgöra om de där galliga hovlederna är en inflammation eller kommer från kötthoven? Den där vänstertömmen hästen tog till slut i senaste starten: var det en känning och vart sitter den? 

Alla tränare med hög segerprocent har en bra veterinär nära sig. Men framför allt är bra tränare överjävliga på att själva känna minsta avvikelse och agera direkt. 

Hästen är byggd på ett sätt så mest vikt kommer på frambenen. Man brukar säga ”de hänger i carpus”. Fråga varenda travhästveterinär ni känner och samtliga kommer svara att det enskilt vanligaste stället en travhäst blir halt på är i framknänas ledavdelningar. Förenklat så blir travhästar primärt aj aj i sina ben och de får aj aj pga ledinflammationer. Hästen är mycket dålig på att själv läka ut en ledinflammation. Finns nån studie där man släppte ut en hög halta hästar på bete en sommar, utan behandling, och typ ingen blev ens marginellt bättre. 

Sen kan de naturligtvis bli halta på andra ställen också beroende på hästens exteriör, ålder och fysiska utvecklingsfas eller träningsmodell. En bra hovis är A och O för en travhäst. Och antingen att tränaren/skötaren själv är duktig med ett generellt omhändertagande eller att den har frekvent besök av en duktig hästmassör hjälper givetvis till massor i friskvården. Men travhästar som tränas och tävlas kommer bli halta pga ledinflammationer i sina ben. Punkt slut. 

Tränare med hög segerprocent använder också veterinär flitigt. Det här är en av hästägarens största och allra värsta kostnader. Jag skulle säga att träningsavgiften överlag gått från 11 till 15.000 per månad på ett par år inte är största kostnadsproblemet. Inte heller administration, försäkringar eller insatslopp. Dessa är förutsebara kostnader. Kostnader varenda kund själv kan räkna på och budgetera för i förhand. Transportkostnaderna drar ju iväg en del på en starthäst men där får ju ändå hästägaren en omedelbar ROI så att säga. Hästen tävlade Ivf. Det som den trots allt är köpt för att göra. 

Men veterinärkostnaderna… Oh lord. Där finns då varken nåt förutsebart eller nåt som helst roligt….

Hästägarna flyr fältet pga veterinärkostnader, ST och ATG vill att hästarna ska tävla oftare och nuvarande vd för ST vurmar för hästhälsan. Varför i helskotta tävlar vi på de banor vi tävlar på som gör våra hästar halta?!?

Alla är överens om att tusenmetersbanor ger alldeles för snäva svängar, doseringen är på de flesta banor helt fel och varenda banas banmaterial kritiseras alltid av nån. Jag är vaken fysiker eller banmästare så ”hur” detta ska lösas överlåter jag med varm hand åt andra. Men jag vet så pass mycket att jag aldrig ska ställa en fråga om banmaterial till en tränare med egen gård för den (oftast) karln kommer aldrig sluta prata. Tränarna med egna gårdar har liksom banor och banmaterial som fetisch. ST skulle för första gången kunna sätta ihop en arbetsgrupp på tre röda och bli nödgade att neka folks deltagande om de gick ut med detta till landets travtränare. 

Här, Maria Croon, har du vad som skulle kunna göra dig ihågkommen i decennier: vd:n som tog tag i hur 2020-talets banor såg ut och påbörjade arbetet för att få dem mer skonsamma för hästarna!

Skulle vi kunna halvera antalet ledbehandlade travhästar varje år skulle det vara långt fler miljoner kronor för landets hästägare än varenda prismedelshöjning som diskuteras. Och hästarna skulle kunna starta oftare. 

Jag var på en föreläsning med Mälarklinikens chefsveterinär Gustaf Croon häromveckan. Han berättade att Mälarkliniken varje år tar emot ca 400 travhästar på utredning för nedsatt prestation. Ungefär hälften visade sig lida av hälta och hälften av luftvägsproblem som primärt problem. Blott några få procent av invärtes fel, så som hjärtfel, och- det mest intressanta för denna blogg: blott 3% presterade inte som förväntat pga handhavandefel. 3% pga mänsklig okunskap är tydligen väldigt lågt med internationella mått mätt. 

Nu skall ju tydliggöras att när det går så långt att en häst kommer till en klinik har ju minst en fält-veterinär gått bet så dessa 400, eller ca 4% av landets tävlande travhästar, är ju de kniviga fallen. Och sen är sannolikt tränarna med 20 i segerprocent överepresenterade här och inte de med 5. Den sistnämnda gruppen har naturligtvis högre benägenhet att inte förstå att hästen är halt eller sjuk så uppsöker inte veterinär alls. Det är ett stort problem när vi samtidigt önskar att fler ska ta ut B-licens. Vi måste trots allt ha höga krav på personernas hästkunskap. Nu ramlar jag dock iväg lite väl långt så skit i det sidospåret. Min poäng är att här har faktiskt ST riktigt bra statistik att använda. Endast 3% av landets travhästar underpresterar pga mänskliga faktorn. DEN borde fasen ST framhålla! Vi är bland de duktigaste i världen på att ta hand om hästar!

Lyssnade på Hanssons och Lindbergs podd med Jörgen Forsberg igår. Rekommenderas! Trots att Forsberg inte alls höll med undertecknad om det urryckta stycket ur hennes blogg senast. Men det är okej. Bara folk har åsikter och står för dem rätt uppochner är jag fan beredd att ställa mig och ta smällen för dem även om de tycker annorlunda än mig. Hansson sa dock nåt om att folk överlag gärna gnäller om Mellon men inte orkar sätta sig in i USA-valet typ. Och så är det. Folk är lite lata och korkade och må så vara för allmänheten som inte tagit sig ansvar för att göra en större insats för samhället. 

Men när vd:n för Svensk Travsport hellre driver frågor om att en droppe blod ur en hästs mun ska medföra strykning än att ta tag i att få till tävlingsbanor så våra hästar slipper bli halta kallas det ”att sila mygg och svälja elefanter.”

Exit mobile version